Voor het vak drama hebben we een rollenspel bedacht rondom het verhaal van Geit, die niet kan zwemmen.
Geit is bang voor water, maar helaas gaat hij met zijn vrienden
binnenkort naar het strand. Het mooie zomerweer komt er weer aan en een dagje
strand is al gepland. Geit gaat zelf op onderzoek uit om over zijn watervrees
heen te komen en te leren zwemmen, want hij wil natuurlijk graag mee spelen met
zijn vrienden op het strand straks.
Als de geit bij een meertje zelf gaat proberen te zwemmen komt hij een koe
tegen. De koe staat aan de waterkant wat gras te eten. De koe heeft door dat de
geit niet in de buurt van het water durft te komen en besluit hem te helpen. De
koe stelt zich voor als Koe en vraagt of Geit niet in het water durft. Geit
stelt zich voor aan koe en biecht zijn angst op. Dan gaan ze eens een eindje
wandelen om te praten over water, zo kom je van je angst af vind Koe. Tijdens
hun wandeling gaan alle andere dieren die ze tegen komen aan de kant op het
moment dat Koe eraan komt. Geit vind het maar vreemd en vraagt hoe dit zit. Koe
blijkt een heilige koe te zijn, waarvoor iedereen aan de kant gaat. Hij kan
alles doen wat hij wil. Net als koeien die in India leven, die zijn daar ook
heilig.
In het dorp waar Koe en Geit wat gaan drinken om even bij te komen van
de wandeling en moed te verzamelen om straks in het water te gaan. Geit leert
zo wat koeien vooral eten en waar ze leven. Geit herkent ineens een olifant.
Hij noemt hem “chocolade olifant!” De olifant zal lachend reageren als de geit
hem zo roept. Hij is de olifant van de côte d’or chocolade. De olifant hoort
van de angst voor water, die geit heeft.
Chocolade Olifant houd wel van wat water en heeft een slim plan. Hij
kan geit op zijn rug nemen en hem eerst aan het water laten wennen door hem nat
te sproeien met zijn slurf. Geit is erg enthousiast over het voorstel en
besluit het meteen uit te voeren.
Eenmaal op de rug van de olifant in het meer is het toch wel een beetje
eng. Als hij eens goed in het water kijkt ontdekt de geit allemaal visjes in
het water. Eén visje, genaamd Vis, vraagt of hij ook eens in het water komt, maar
geit durft niet. Vis probeert geit over te halen door te vertellen wat voor
moois er onderwater allemaal is. Mooie plantjes en andere visjes bijvoorbeeld.
Uiteindelijk durft geit zijn kop in het water te steken en dat ziet er toch
prachtig uit! Hij wil zo graag verder rondkijken, maar dan zal hij eerst moeten
leren zwemmen.
Op een waterlelieblad zit een kikker al een tijdje naar geit, chocolade
olifant en het visje te kijken. Vis heeft een idee, Kikker kan jou leren
zwemmen! Hij is een van de beste zwemmers. Hij kan vanaf de kant goed kijken,
want Kikker hoeft niet alleen maar in het water te leven. Kikker kan zowel op
het land als in het water leven, want hij is een amfibie!
Geit vind het een fantastisch idee en Kikker is er ook wel voor in. Kikker
leert Geit om te zwemmen en na een paar uurtjes oefenen lukt het! Geit zwemt
door het meer heen en af en toe steekt hij zijn kop onderwater om naar de mooie
onderwaterwereld te kijken.
Aan het eind van de dag bedankt hij Koe, Chocolade Olifant, Vis en
Kikker voor de goede hulp. Geit kan gezellig met zijn vrienden spelen in de zee
deze zomer!
De hoofdpersonen uit het toneelstukje zijn:
Geit = landdier
(Heilige) Koe = landdier
Chocolade Olifant = landdier
Vis = water dier
Kikker = amfibie
Kern:
Na het toneelstuk delen we de klas op in groepjes, we geven elk groepje een dierenlogo. De kinderen krijgen de opdracht een toneelstukje rondom dit logo te bedenken. In de toneelstukje mogen enkel dieren voorkomen. Eerst wordt het script geschreven, daarna mogen de groepjes 5 min oefenen. Vervolgens voeren de kinderen de toneelstukjes voor elkaar op en geven elkaar nog enkele tips. Vervolgens krijgen de groepjes nog 10 min om het toneelstukje af te ronden.
Afsluiting:
Als afsluiting voeren de kinderen opnieuw het toneelstukje op. Van de andere kinderen wordt verwacht dat ze enkele tips en tops geven. Tot slot evalueren de les, waar ontstonden de problemen, wat ging er juist heel makkelijk? en hoe vonden de kinderen de opdracht.