![]() |
| Tonic Moment: Terra Firma door Francis Berry (2003) |
Tonic Moment: Terra Firma/Francis Berry/2003
Wat zie
je?/aandachtspunten
Wat vooral opvalt zijn de kleuren, daarna kijk je naar de verschillende dingen, zoals de hand in het midden. Ook de vrouw in het midden valt direct op. Voor de rest is er zoveel te zien, dat je je niet echt op een bepaald ding richt.
Wat vooral opvalt zijn de kleuren, daarna kijk je naar de verschillende dingen, zoals de hand in het midden. Ook de vrouw in het midden valt direct op. Voor de rest is er zoveel te zien, dat je je niet echt op een bepaald ding richt.
Betekenis
van het beeld
De vrouw vlucht voor alle enge dingen die in het schilderij te zien zijn. Ze kijkt achterom naar de dingen die haar achtervolgen. Opmerkelijk is dat de vrouw niet angstig kijkt.
De vrouw vlucht voor alle enge dingen die in het schilderij te zien zijn. Ze kijkt achterom naar de dingen die haar achtervolgen. Opmerkelijk is dat de vrouw niet angstig kijkt.
Hoe is het gemaakt
Bij het maken
van het schilderij is veel gebruik gemaakt van kleur. Wat opvallend is is dat
het schilderij maar 24,5 x 19,5 cm is, terwijl er zoveel te zien is op het
kunstwerk.
Tijdskenmerken
(stijl)
Het schilderij is gemaakt in 2003. Kenmerkend is dat de schilder toegankelijke, humoristische en weelderige kunst maakt. Wat passend is bij deze kunstperiode is dat de onderliggende boodschap van het schilderij een kritische blik op de maatschappij geeft.
Het schilderij is gemaakt in 2003. Kenmerkend is dat de schilder toegankelijke, humoristische en weelderige kunst maakt. Wat passend is bij deze kunstperiode is dat de onderliggende boodschap van het schilderij een kritische blik op de maatschappij geeft.
Mening
Op het eerste gezicht lijkt het een vrolijk schilderij, vooral door de kleuren en de vele dingen die je kunt zien. Als je beter gaat kijken naar het schilderij vallen je meerdere dingen op die het schilderij eng maken en je een akelig gevoel geven. Dit is erg knap gedaan door Francis Berry.
Op het eerste gezicht lijkt het een vrolijk schilderij, vooral door de kleuren en de vele dingen die je kunt zien. Als je beter gaat kijken naar het schilderij vallen je meerdere dingen op die het schilderij eng maken en je een akelig gevoel geven. Dit is erg knap gedaan door Francis Berry.
Beeldaspecten
Het belangrijkste beeldaspect is
kleur. Want het eerste wat je ziet als je naar het schilderij kijkt zijn de
verschillende kleuren.
Licht: De schilder heeft geen
gebruik gemaakt van licht en donkere plekken in zijn schilderij. Zo heeft hij
bijvoorbeeld niets in zijn schilderij in de spot gezet. Dit komt doordat de
kunstenaar alle kleuren in dezelfde tint heeft gebruikt.
Ruimte: Je ziet grootteverschillen tussen wat op de voor en achtergrond
treedt in het schilderij. Het is 2D.
Textuur: Op sommige voorwerpen is haar te zien, maar verder is er weinig
textuur in het schilderij.
Compositie: Het is een centrale compositie. Rondom de vrouw is de rest te
zien.
De fases van Parsons
Fase 1:
Associatieve
Wat is het onderwerp?
Wat valt het eerste op als je naar het schilderij kijkt?
Het eerste wat opvalt is het gebruik van veel kleuren.
Wat is het onderwerp?
Wat valt het eerste op als je naar het schilderij kijkt?
Het eerste wat opvalt is het gebruik van veel kleuren.
Fase 2:
Mimetische
Wat zijn de hoofdkenmerken/kleine details?
Wat zie je op de voorgrond?
Wat zijn de hoofdkenmerken/kleine details?
Wat zie je op de voorgrond?
De vrouw en de
grote hand in het midden.
Wat zie je op de achtergrond? Wat valt minder op?
Er is heel veel
te zien op de achtergrond. Heel veel van deze dingen vallen niet echt op tot je
de tijd neemt om goed te kijken. Dan vallen het huis en het hoofd op de
achtergrond op.
Fase 3: Expressieve
Inleving thema?
Wat is de invloed van het kleurengebruik op het schilderij?
Fase 3: Expressieve
Inleving thema?
Wat is de invloed van het kleurengebruik op het schilderij?
Het
kleurengebruik maakt het schilderij niet realistisch, want mensen zijn
bijvoorbeeld niet geel of blauw.
Fase 4: Formele
Stijl en context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
Het belangrijkste beeldaspect is kleur.
Stijl en context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
Het belangrijkste beeldaspect is kleur.
| Olifanten van Almere door Tom Claassen (1999-2000) |
Titel/maker/jaar
Olifanten van
Almere, Tom Claassen, 1999-2000
Wat zie je
Vijf grote
olifanten (11 meter lang en bijna 7 meter hoog, 40.000 kg per stuk). De beelden
zijn niet erg gedetailleerd. Zo ontbreken bijvoorbeeld de slurf en de
slagtanden. Toch is het duidelijk dat dit olifant zijn door de grote flaporen
en de romp van de olifanten.
Betekenis van
het beeld
Het kunstwerk
werd gemaakt in opdracht van Rijkswaterstaat vanwege de percentageregeling
beeldende kunst. Dit houdt in dat bij nieuwbouw, verbouw of koop van
rijksgebouwer door of in opdracht van de Rijksgebouwendienst kunst zal worden
toegepast. Dit geldt wanneer de totale bouwkosten groter zijn dan 1 miljoen
euro. Er zit dan verder ook geen specifieke betekenis achter de beelden wat
betreft een gebeurtenis of iets dergelijks.
Hoe is het
gemaakt
De olifanten
zijn gemaakt naar een voorbeeld in brons. Dit bronzen voorbeeld was op schaal
1:23 van ongeveer 50 cm lang. Dit voorbeeld was gemaakt door Claassen
zelf. Hij gaf een aannemer de opdracht de olifanten in groot formaat te maken
van stalen balken, staaldraad, piepschuim en spuitbeton.
Tijdskenmerken (stijl)
Waar in de
klassieke tijd alles zo gedetailleerd nagemaakt werd zoals bij de olifant van
Bernini, is bij deze olifant juist gespeeld met de details. Zoveel mogelijk
details lijken te zijn weggelaten, en toch blijft er een duidelijk beeld van
een olifant.
Mening
Kolossale, maar
toch indrukwekkende beelden zo langs de snelweg. Leuk dat ondanks dat
belangrijke eigenschappen van de olifant zoals de slurf ontbreken, dat het toch
zeer duidelijk is dat deze beelden olifanten betreffen. Ook leuk dat er voor
olifanten is gekozen, had men bijvoorbeeld koeien neergezet dan was het minder
spectaculair geweest omdat koeien een alledaags verschijnsel zijn in Nederland.
Olifanten zijn dit niet, dit maakt het beeld extra indrukwekkend en bijzonder.
Beeldaspecten
Vorm: Dit is
het belangrijkste beeldaspect van deze beelden. Door de speling met de vormen
zijn de olifanten niet geheel natuurgetrouw, maar is het toch duidelijk dat het
hier om olifanten gaat. De beelden zijn plastiek, driedimensionale beelden.
Licht: De
olifanten hebben een eigenschaduw, dat is de schaduw die te zien is op
het beeld zelf. De slagschaduw is op de grond naast het beeld te zien. Door de
grootheid van de olifanten hebben deze beelden een grote slagschaduw. Met
slagschaduw wordt de schaduw buiten het beeld zelf bedoeld. De lichtbron is de
zon en verplaatst zich dus gedurende de dag.
Ruimte: Het
beeld is van alle kanten te bekijken en dus ruimtelijk, je kan er omheen lopen.
Het beeld is in 3D en is daardoor ruimte innemend. Het beeld heeft een groot
volume, het neemt een grote hoeveelheid ruimte in. Doordat de vijf olifanten
verspreid staan nemen de 5 beelden samen helemaal veel ruimte in beslag.
Kleur: De kleur
is grijs van beton. Verder is er geen gebruik gemaakt van extra kleuren.
Compositie: De
vijf olifanten samen bevatten een overall compositie. De compositie van de
olifanten is zodanig dat wanneer men over de snelweg rijdt de olifanten van
alle kanten bezichtigd worden.
Textuur: De
textuur van het hele beeld is glad. Er is geen gebruik gemaakt van een bepaalde
textuur om bijvoorbeeld de huid van de olifant te laten zien. Dit wordt meer
veroorzaakt door de kleur.
De fases van
Parsons
Fase 1:
Associatieve
Wat is het
onderwerp?
Welk dier zie
je hier?
Olifanten.
Fase 2:
Mimetische
Wat zijn de
hoofdkenmerken/kleine details?
Waarvan zijn de
olifanten gemaakt?
Stalen balken,
staaldraad, piepschuim en spuitbeton. De kinderen zullen uit zichzelf
vermoedelijk het antwoord beton geven.
Fase 3:
Expressieve
Inleving thema?
Ik vind dat
deze olifanten een vrolijk geheel vormen zo langs de snelweg, vind jij dat ook?
De kinderen
kunnen het hier mee eens zijn. Het zou ook kunnen dat zij de olifanten juist
niet vinden passen omdat deze niet in het Nederlandse landschap horen.
Fase 4: Formele
Stijl en
context
Welk
beeldaspect is in dit werk het belangrijkste?
Het is
duidelijke dat de vorm waarmee gespeeld is het belangrijkst is. De kinderen
kunnen beschrijven aan welke vormen ze zien dat deze beelden olifanten zijn en
kunnen de vormen van een olifant noemen die juist zijn weggelaten zoals de
slurf.
