zaterdag 21 april 2012

De Postmodernistische Tijd (1970-nu)

Tonic Moment: Terra Firma By Francis BerryMixed-media drawing, 24.5 x 19.5 cm, 2003
Tonic Moment: Terra Firma door Francis Berry (2003)

Titel/maker /datum
Tonic Moment: Terra Firma/Francis Berry/2003

Wat zie je?/aandachtspunten
Wat vooral opvalt zijn de kleuren, daarna kijk je naar de verschillende dingen, zoals de hand in het midden. Ook de vrouw in het midden valt direct op. Voor de rest is er zoveel te zien, dat je je niet echt op een bepaald ding richt.

Betekenis van het beeld
De vrouw vlucht voor alle enge dingen die in het schilderij te zien zijn. Ze kijkt achterom naar de dingen die haar achtervolgen. Opmerkelijk is dat de vrouw niet angstig kijkt.

Hoe is het gemaakt
Bij het maken van het schilderij is veel gebruik gemaakt van kleur. Wat opvallend is is dat het schilderij maar 24,5 x 19,5 cm is, terwijl er zoveel te zien is op het kunstwerk.

Tijdskenmerken (stijl)
Het schilderij is gemaakt in 2003. Kenmerkend is dat de schilder toegankelijke, humoristische en weelderige kunst maakt. Wat passend is bij deze kunstperiode is dat de onderliggende boodschap van het schilderij een kritische blik op de maatschappij geeft. 

Mening
Op het eerste gezicht lijkt het een vrolijk schilderij, vooral door de kleuren en de vele dingen die je kunt zien. Als je beter gaat kijken naar het schilderij vallen je meerdere dingen op die het schilderij eng maken en je een akelig gevoel geven. Dit is erg knap gedaan door Francis Berry.

Beeldaspecten
Het belangrijkste beeldaspect is kleur. Want het eerste wat je ziet als je naar het schilderij kijkt zijn de verschillende kleuren.
Licht: De schilder heeft geen gebruik gemaakt van licht en donkere plekken in zijn schilderij. Zo heeft hij bijvoorbeeld niets in zijn schilderij in de spot gezet. Dit komt doordat de kunstenaar alle kleuren in dezelfde tint heeft gebruikt.
Ruimte: Je ziet grootteverschillen tussen wat op de voor en achtergrond treedt in het schilderij. Het is 2D.
Textuur: Op sommige voorwerpen is haar te zien, maar verder is er weinig textuur in het schilderij.
Compositie: Het is een centrale compositie. Rondom de vrouw is de rest te zien.


De fases van Parsons

 Fase 1: Associatieve
Wat is het onderwerp?
Wat valt het eerste op als je naar het schilderij kijkt?
Het eerste wat opvalt is het gebruik van veel kleuren.

Fase 2: Mimetische
Wat zijn de hoofdkenmerken/kleine details?
Wat zie je op de voorgrond?
De vrouw en de grote hand in het midden.
Wat zie je op de achtergrond? Wat valt minder op?
Er is heel veel te zien op de achtergrond. Heel veel van deze dingen vallen niet echt op tot je de tijd neemt om goed te kijken. Dan vallen het huis en het hoofd op de achtergrond op.

Fase 3: Expressieve
Inleving thema?
Wat is de invloed van het kleurengebruik op het schilderij?
Het kleurengebruik maakt het schilderij niet realistisch, want mensen zijn bijvoorbeeld niet geel of blauw.

Fase 4: Formele
Stijl en context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
Het belangrijkste beeldaspect is kleur.


Olifanten van Almere door  Tom Claassen (1999-2000)


Titel/maker/jaar
Olifanten van Almere, Tom Claassen, 1999-2000
                                             
Wat zie je
Vijf grote olifanten (11 meter lang en bijna 7 meter hoog, 40.000 kg per stuk). De beelden zijn niet erg gedetailleerd. Zo ontbreken bijvoorbeeld de slurf en de slagtanden. Toch is het duidelijk dat dit olifant zijn door de grote flaporen en de romp van de olifanten.

Betekenis van het beeld
Het kunstwerk werd gemaakt in opdracht van Rijkswaterstaat vanwege de percentageregeling beeldende kunst. Dit houdt in dat bij nieuwbouw, verbouw of koop van rijksgebouwer door of in opdracht van de Rijksgebouwendienst kunst zal worden toegepast. Dit geldt wanneer de totale bouwkosten groter zijn dan 1 miljoen euro. Er zit dan verder ook geen specifieke betekenis achter de beelden wat betreft een gebeurtenis of iets dergelijks.

Hoe is het gemaakt
De olifanten zijn gemaakt naar een voorbeeld in brons. Dit bronzen voorbeeld was op schaal 1:23 van ongeveer 50 cm lang. Dit voorbeeld was gemaakt door Claassen zelf. Hij gaf een aannemer de opdracht de olifanten in groot formaat te maken van stalen balken, staaldraad, piepschuim en spuitbeton.

Tijdskenmerken (stijl)
Waar in de klassieke tijd alles zo gedetailleerd nagemaakt werd zoals bij de olifant van Bernini, is bij deze olifant juist gespeeld met de details. Zoveel mogelijk details lijken te zijn weggelaten, en toch blijft er een duidelijk beeld van een olifant.

Mening
Kolossale, maar toch indrukwekkende beelden zo langs de snelweg. Leuk dat ondanks dat belangrijke eigenschappen van de olifant zoals de slurf ontbreken, dat het toch zeer duidelijk is dat deze beelden olifanten betreffen. Ook leuk dat er voor olifanten is gekozen, had men bijvoorbeeld koeien neergezet dan was het minder spectaculair geweest omdat koeien een alledaags verschijnsel zijn in Nederland. Olifanten zijn dit niet, dit maakt het beeld extra indrukwekkend en bijzonder.

Beeldaspecten
Vorm: Dit is het belangrijkste beeldaspect van deze beelden. Door de speling met de vormen zijn de olifanten niet geheel natuurgetrouw, maar is het toch duidelijk dat het hier om olifanten gaat. De beelden zijn plastiek, driedimensionale beelden.
Licht: De olifanten hebben een  eigenschaduw, dat is de schaduw die te zien is op het beeld zelf. De slagschaduw is op de grond naast het beeld te zien. Door de grootheid van de olifanten hebben deze beelden een grote slagschaduw. Met slagschaduw wordt de schaduw buiten het beeld zelf bedoeld. De lichtbron is de zon en verplaatst zich dus gedurende de dag.
Ruimte: Het beeld is van alle kanten te bekijken en dus ruimtelijk, je kan er omheen lopen. Het beeld is in 3D en is daardoor ruimte innemend. Het beeld heeft een groot volume, het neemt een grote hoeveelheid ruimte in. Doordat de vijf olifanten verspreid staan nemen de 5 beelden samen helemaal veel ruimte in beslag.
Kleur: De kleur is grijs van beton. Verder is er geen gebruik gemaakt van extra kleuren.
Compositie: De vijf olifanten samen bevatten een overall compositie. De compositie van de olifanten is zodanig dat wanneer men over de snelweg rijdt de olifanten van alle kanten bezichtigd worden. 
Textuur: De textuur van het hele beeld is glad. Er is geen gebruik gemaakt van een bepaalde textuur om bijvoorbeeld de huid van de olifant te laten zien. Dit wordt meer veroorzaakt door de kleur.

De fases van Parsons

Fase 1: Associatieve
Wat is het onderwerp?
Welk dier zie je hier?
Olifanten.

Fase 2: Mimetische
Wat zijn de hoofdkenmerken/kleine details?
Waarvan zijn de olifanten gemaakt?
Stalen balken, staaldraad, piepschuim en spuitbeton. De kinderen zullen uit zichzelf vermoedelijk het antwoord beton geven.

Fase 3: Expressieve
Inleving thema?
Ik vind dat deze olifanten een vrolijk geheel vormen zo langs de snelweg, vind jij dat ook?
De kinderen kunnen het hier mee eens zijn. Het zou ook kunnen dat zij de olifanten juist niet vinden passen omdat deze niet in het Nederlandse landschap horen.

Fase 4: Formele
Stijl en context
Welk beeldaspect is in dit werk het belangrijkste?
Het is duidelijke dat de vorm waarmee gespeeld is het belangrijkst is. De kinderen kunnen beschrijven aan welke vormen ze zien dat deze beelden olifanten zijn en kunnen de vormen van een olifant noemen die juist zijn weggelaten zoals de slurf.