zaterdag 21 april 2012

De Modernistische tijd (1870-1970)


Die gelbe Kuh door Franz Marc (1911)

Titel/maker /datum
Die gelbe Kuh - Franz Marc 1911

Wat zie je?/aandachtspunten
Je ziet een gele koe die in een landschap met bergen en enkele planten rondrent. De koe rent op een sierlijke manier en als je het beeld bekijkt, zie je als eerste de gele koe.
Op de achtergrond zie je andere oranje koeien. Ook zie je bergen en bomen op de achtergrond.

Betekenis van het beeld
De koe maakt een euforische sprong. Het lijkt of de koe erg vrolijk is en alsof het zich heel goed voelt. Doordat je vuur ziet, kun je ook bedenken dat de koe vlucht.

Hoe is het gemaakt
Het is gemaakt met olieverf. Het schilderij is verdeeld in een voorgrond met heldere, warme kleuren op de voorgrond en donkere tinten op de achtergrond.
Door de koe geel te maken, heeft de schilder een warme uitstraling willen geven aan het stuk en een soort vrouwelijkheid en vrolijkheid aan de koe willen geven.

Tijdskenmerken (stijl)
Het schilderij hoort in de stroming van het modernisme. (expressionisme, met veel kleuren)
Franz Marc heeft met dit schilderij een bepaalt idee willen uitdrukken. Met het gebruik van verschillende kleuren en een indeling in voor en achtergrond heeft hij het schilderij expressief gemaakt. Dit betekent dat het een veelzeggend schilderij is. Franz Marc heeft zich ook laten inspireren door andere kunstenaars uit deze tijd zoals Paul CƩzanne.

Mening
Het schilderij geeft een vrolijk gevoel als je er naar kijkt. Je krijgt er een warm gevoel van. Dit komt waarschijnlijk door de warme kleuren die zijn gebruikt op de voorgrond. Het schilderij is niet erg in detail gemaakt, maar toch is het heel erg herkenbaar en duidelijk wat de schilder wilt afbeelden.

Beeldaspecten
De twee belangrijkste beeldaspecten zijn kleur en licht.
Kleur: De kleuren zijn helder waardoor je aandacht wordt getrokken naar de koe en de koe je een warm gevoel geeft.
Licht: De schilder speelt veel met licht. Want de koe valt erg op, waardoor de achtergrond ‘wegvalt’. Het lijkt alsof de koe in het licht staat en de achtergrond in de schaduw.
Ook de andere beeldaspecten zijn in het schilderij terug te vinden.
Ruimte: In het schilderij is er sprake van overlapping. De koe staat op de voorgrond en overlapt een deel van de achtergrond en de bomen. Dit geeft de koe een grote rol in het schilderij. Ook zijn de bergen veel kleiner en donkerder afgebeeld, terwijl de koe groot en in het licht is afgebeeld. Deze grootteverschillen en het gebruik van lichtval spelen ook een belangrijke rol dus.
Vorm: het schilderij is geĆÆdealiseerd. De werkelijkheid is mooier afgebeeld. Ook zijn de vormen erg grillig. Er zijn dus geen strakke lijnen.
Compositie: het is een centrale compositie. De koe staat centraal in het schilderij.
Textuur: De details van de koe zijn niet erg duidelijk weergegeven, je kunt niet erg goed de huidtextuur zien.


De fases van Parsons

Fase 1: Associatieve
Wat is het onderwerp?
Wat valt het eerste op als je naar het schilderij kijkt?
Het onderwerp is de gele koe die vrolijk door het bos huppelt.

Fase 2: Mimetische
Wat zijn de hoofdkenmerken/kleine details?
Wat zie je op de voorgrond?
De gele koe, de bergen, het gras op de voorgrond. Deze hoofdkenmerken zie je al zonder dat je het schilderij beter gaat bestuderen.
Wat zie je op de achtergrond? Wat valt minder op?
Als je beter naar het schilderij gaat kijken dan valt op dat er meerdere koeien op de achtergrond staan, dat er een vlam in het bos voor de bomen uitkomt.

Fase 3: Expressieve
Inleving thema?
Wat is de invloed van het kleurengebruik op het schilderij?
De gele kleur van de koe versterkt het gevoel van de koe die springt. Door de donkere kleuren lijkt de achtergrond erg duister en de rode kleuren maakt het schilderij warm. Het lijkt alsof de kleur vlucht voor het duistere, donkere.

Fase 4: Formele
Stijl en context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
De kleur, want dit beeld de vrolijkheid van de koe uit.

'Man met kalf' door Gerrit Bolhuis (1955)

Titel/naam/maker
'Man met kalf' door Gerrit Bolhuis (1955)

Wat zie je
 Je ziet een man die een kalf draagt. De man heeft klompen aan en staat op een voetstuk. De man heeft iets om zijn nek en heeft een lang gewaad aan.

Betekenis  van het beeld
Het beeld stelt een arbeider voor die een kalf naar het slachthuis draagt.
Een herkenbare voorstelling in die tijd, want iedere maandag was in Alkmaar de veemarkt. Op de veemarkt werden veel kalveren verhandeld en was dit een veel voorkomend beeld. Overal waren boeren die hun dieren verkochten om eventueel naar het slachthuis te brengen.

Hoe is het gemaakt
 Er is eerst een gipsen model gemaakt en vervolgens in het brons gegoten.

Tijdskenmerken (stijl)
 expressief, omdat er een duidelijke sfeer gecreĆ«erd wordt. Het kalf lijkt te weten dat het niet goed af zal lopen. Het kalf maakt een treurige indruk, dit mede door de gezichtsuitdrukking en de hangende poten.

Mening
Wij vinden het een indrukwekkend beeld. We voelen medeleven met het kalfje. Het beeld is natuurgetrouw en gedetailleerd weergegeven, dit vinden wij mooi.

Beeldaspecten
Licht: De man met kalf heeft eigenschaduw, dat is de schaduw die te zien is op het beeld zelf. De slagschaduw is rechts op de grond, naast het beeld te zien. Met slagschaduw wordt de schaduw buiten het beeld zelf bedoeld. De lichtbron komt vanaf linksboven en is in dit geval de zon, aangezien het beeld buiten staat.   
Ruimte: Het beeld is van alle kanten te bekijken en dus ruimtelijk, je kan er omheen lopen. Het beeld is in 3D en is daardoor ruimte innemend. Het beeld heeft een redelijk volume, het neemt een redelijke hoeveelheid ruimte in.
Vorm: Het beeld is plastiek, een driedimensionaal beeld. Het beeld is statisch, er zit geen beweging in. De sokkel is geometrisch en de rest van het beeld organisch.
Kleur: De kleur is brons, het beeld is hiervan gemaakt. Verder is er geen gebruik gemaakt van extra kleuren.
Compositie: Het beeld is gemaakt vanuit een centrale compositie, het beeld staat in het midden op  het voetstuk.
Textuur: De textuur van de vacht van de kalf is redelijk grof, hiermee wordt de vacht tastbaar weergegeven.

De fases van Parsons

Fase 1: Associatieve  
Wat is het onderwerp?
Welk dier zie je?
Een kalfje

Fase 2: Mimetische
Wat zijn de hoofdkenmerken/kleine details?
Is het beeld natuurgetrouw?
Ja

Fase 3:Expressieve
Inleving thema
Hoe is de gezichtsuitdrukking van het kalfje?
Bedroefd, zielig.

Fase 4: leerbaar
Stijl en context
Waar is het beeld van gemaakt?
IJzer/brons