|
||
|
Titel/maker /datum
Die gelbe Kuh -
Franz Marc 1911
Wat zie je?/aandachtspunten
Je ziet een
gele koe die in een landschap met bergen en enkele planten rondrent. De koe
rent op een sierlijke manier en als je het beeld bekijkt, zie je als eerste de
gele koe.
Op de
achtergrond zie je andere oranje koeien. Ook zie je bergen en bomen op de
achtergrond.
Betekenis van het beeld
De koe maakt een euforische sprong. Het lijkt of de koe erg vrolijk is en alsof het zich heel goed voelt. Doordat je vuur ziet, kun je ook bedenken dat de koe vlucht.
De koe maakt een euforische sprong. Het lijkt of de koe erg vrolijk is en alsof het zich heel goed voelt. Doordat je vuur ziet, kun je ook bedenken dat de koe vlucht.
Hoe is het gemaakt
Het is gemaakt met olieverf. Het schilderij is verdeeld in een voorgrond met heldere, warme kleuren op de voorgrond en donkere tinten op de achtergrond.
Het is gemaakt met olieverf. Het schilderij is verdeeld in een voorgrond met heldere, warme kleuren op de voorgrond en donkere tinten op de achtergrond.
Door de koe
geel te maken, heeft de schilder een warme uitstraling willen geven aan het
stuk en een soort vrouwelijkheid en vrolijkheid aan de koe willen geven.
Tijdskenmerken (stijl)
Het schilderij hoort
in de stroming van het modernisme. (expressionisme, met veel kleuren)
Franz Marc
heeft met dit schilderij een bepaalt idee willen uitdrukken. Met het gebruik
van verschillende kleuren en een indeling in voor en achtergrond heeft hij het
schilderij expressief gemaakt. Dit betekent dat het een veelzeggend schilderij
is. Franz Marc heeft zich ook laten inspireren door andere kunstenaars uit deze
tijd zoals Paul CƩzanne.
Mening
Het schilderij geeft een vrolijk gevoel als je er naar kijkt. Je krijgt er een warm gevoel van. Dit komt waarschijnlijk door de warme kleuren die zijn gebruikt op de voorgrond. Het schilderij is niet erg in detail gemaakt, maar toch is het heel erg herkenbaar en duidelijk wat de schilder wilt afbeelden.
Het schilderij geeft een vrolijk gevoel als je er naar kijkt. Je krijgt er een warm gevoel van. Dit komt waarschijnlijk door de warme kleuren die zijn gebruikt op de voorgrond. Het schilderij is niet erg in detail gemaakt, maar toch is het heel erg herkenbaar en duidelijk wat de schilder wilt afbeelden.
Beeldaspecten
De twee belangrijkste beeldaspecten zijn kleur en licht.
Kleur: De kleuren zijn helder waardoor je aandacht wordt getrokken naar de koe en de koe je een warm gevoel geeft.
De twee belangrijkste beeldaspecten zijn kleur en licht.
Kleur: De kleuren zijn helder waardoor je aandacht wordt getrokken naar de koe en de koe je een warm gevoel geeft.
Licht: De schilder speelt veel met licht. Want de koe
valt erg op, waardoor de achtergrond ‘wegvalt’. Het lijkt alsof de koe in het
licht staat en de achtergrond in de schaduw.
Ook de andere beeldaspecten zijn in het schilderij
terug te vinden.
Ruimte: In het schilderij is er sprake van
overlapping. De koe staat op de voorgrond en overlapt een deel van de
achtergrond en de bomen. Dit geeft de koe een grote rol in het schilderij. Ook
zijn de bergen veel kleiner en donkerder afgebeeld, terwijl de koe groot en in
het licht is afgebeeld. Deze grootteverschillen en het gebruik van lichtval
spelen ook een belangrijke rol dus.
Vorm: het schilderij is geĆÆdealiseerd. De
werkelijkheid is mooier afgebeeld. Ook zijn de vormen erg grillig. Er zijn dus
geen strakke lijnen.
Compositie: het is een centrale compositie. De koe
staat centraal in het schilderij.
Textuur: De details van de koe zijn niet erg duidelijk
weergegeven, je kunt niet erg goed de huidtextuur zien.
De fases van Parsons
Fase 1:
Associatieve
Wat is het
onderwerp?
Wat valt het eerste op als je naar het schilderij kijkt?
Het onderwerp is de gele koe die vrolijk door het bos huppelt.
Het onderwerp is de gele koe die vrolijk door het bos huppelt.
Fase 2:
Mimetische
Wat zijn de
hoofdkenmerken/kleine details?
Wat zie je op de voorgrond?
De gele koe, de
bergen, het gras op de voorgrond. Deze hoofdkenmerken zie je al zonder dat je
het schilderij beter gaat bestuderen.
Wat zie je op de achtergrond? Wat valt minder op?
Als je beter
naar het schilderij gaat kijken dan valt op dat er meerdere koeien op de
achtergrond staan, dat er een vlam in het bos voor de bomen uitkomt.
Fase 3: Expressieve
Inleving thema?
Wat is de invloed van het kleurengebruik op het
schilderij?
De gele kleur van de koe versterkt het gevoel van de koe die springt. Door de donkere kleuren lijkt de achtergrond erg duister en de rode kleuren maakt het schilderij warm. Het lijkt alsof de kleur vlucht voor het duistere, donkere.
De gele kleur van de koe versterkt het gevoel van de koe die springt. Door de donkere kleuren lijkt de achtergrond erg duister en de rode kleuren maakt het schilderij warm. Het lijkt alsof de kleur vlucht voor het duistere, donkere.
Fase 4: Formele
Stijl en context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
De kleur, want dit beeld de vrolijkheid van de koe uit.
Stijl en context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
De kleur, want dit beeld de vrolijkheid van de koe uit.
|
||
Titel/naam/maker
'Man met kalf'
door Gerrit Bolhuis (1955)
Wat zie je
Je ziet
een man die een kalf draagt. De man heeft klompen aan en staat op een voetstuk.
De man heeft iets om zijn nek en heeft een lang gewaad aan.
Betekenis
van het beeld
Het beeld stelt
een arbeider voor die een kalf naar het slachthuis draagt.
Een herkenbare
voorstelling in die tijd, want iedere maandag was in Alkmaar de veemarkt. Op de
veemarkt werden veel kalveren verhandeld en was dit een veel voorkomend beeld.
Overal waren boeren die hun dieren verkochten om eventueel naar het slachthuis
te brengen.
Hoe is het
gemaakt
Er is
eerst een gipsen model gemaakt en vervolgens in het brons gegoten.
Tijdskenmerken
(stijl)
expressief,
omdat er een duidelijke sfeer gecreƫerd wordt. Het kalf lijkt te weten dat het
niet goed af zal lopen. Het kalf maakt een treurige indruk, dit mede door de
gezichtsuitdrukking en de hangende poten.
Mening
Wij vinden het
een indrukwekkend beeld. We voelen medeleven met het kalfje. Het beeld is natuurgetrouw
en gedetailleerd weergegeven, dit vinden wij mooi.
Beeldaspecten
Licht: De man
met kalf heeft eigenschaduw, dat is de schaduw die te zien is op het beeld
zelf. De slagschaduw is rechts op de grond, naast het beeld te zien. Met
slagschaduw wordt de schaduw buiten het beeld zelf bedoeld. De lichtbron komt
vanaf linksboven en is in dit geval de zon, aangezien het beeld buiten staat.
Ruimte: Het
beeld is van alle kanten te bekijken en dus ruimtelijk, je kan er omheen lopen.
Het beeld is in 3D en is daardoor ruimte innemend. Het beeld heeft een redelijk
volume, het neemt een redelijke hoeveelheid ruimte in.
Vorm: Het beeld
is plastiek, een driedimensionaal beeld. Het beeld is statisch, er zit geen
beweging in. De sokkel is geometrisch en de rest van het beeld organisch.
Kleur: De kleur
is brons, het beeld is hiervan gemaakt. Verder is er geen gebruik gemaakt van
extra kleuren.
Compositie: Het
beeld is gemaakt vanuit een centrale compositie, het beeld staat in het midden
op het voetstuk.
Textuur: De
textuur van de vacht van de kalf is redelijk grof, hiermee wordt de vacht
tastbaar weergegeven.
De fases van
Parsons
Fase 1:
Associatieve
Wat is het
onderwerp?
Welk dier zie
je?
Een kalfje
Fase 2:
Mimetische
Wat zijn de
hoofdkenmerken/kleine details?
Is het beeld
natuurgetrouw?
Ja
Fase
3:Expressieve
Inleving thema
Hoe is de
gezichtsuitdrukking van het kalfje?
Bedroefd,
zielig.
Fase 4:
leerbaar
Stijl en
context
Waar is het
beeld van gemaakt?
IJzer/brons