Titel/maker /datum
De jonge
stier/Paulus Potter/1647
Wat zie je?/aandachtspunten
Je ziet
meerdere dieren op de voorgrond, zoals een koe, stier, schapen en een bok.
Verder zie je naast de boom een man staan, die waarschijnlijk de herder of boer
is. De aandachtspunten zijn de vele dieren op de voorgrond. De achtergrond is
een kaal landschap met nog meer dieren.
Betekenis van het beeld
De lucht is erg grauw, alsof het binnenkort gaat regenen. Het lijkt alsof ze aan het schuilen zijn. Op de achtergrond is het juist heel licht en schijnt de zon. De stier heeft een bepaalde angstige gezichtsuitdrukking, terwijl de rest dichtbij elkaar zit en kalm lijkt. Het zou kunnen dat de stier de groep probeert te beschermen, maar hierbij wel een bepaalde angst voelt. Paulus Potter heeft zijn schilderij dan ook genoemd naar de jonge stier.
Hoe is het gemaakt
Het is met
olieverf geschilderd. Het schilderij is groot, namelijk 2,25 meter x 3,40
meter. Er is gebruik gemaakt van aardetinten, om het realistisch te maken.
Tijdskenmerken (stijl)
Het schilderij
is geschilderd in 1647, in de klassieke stroming. Kenmerkend is dat het
figuratief is. Paulus Potter heeft geprobeerd zo dicht mogelijk bij de
werkelijkheid te blijven. De beesten zijn realistisch geschilderd en de
schilder had veel oog voor detail. Zo heeft hij goed gekeken naar de texturen
van de huid, de lichaamsbouw en de uitdrukkingen van de dieren.
Mening
Het schilderij geeft een heel harmonieus beeld van veehouderij in Nederland. Hij heeft de dieren heel vredig geschilderd. Het landschap is erg natuurgetrouw. Het schilderij laat niet een heel bijzonder tafereel zien, maar omdat het zo ‘gewoon’ is, ga je op zoek naar de bijzonderheden., zoals de details die Potter geschilderd heeft.
Beeldaspecten
Ruimte: Het
belangrijkste beeldaspect is ruimte. De dieren zijn geschilderd rondom een boom
en er is overlapping. Door de overlapping krijg je het gevoel dat ze een groep
zijn en dat ze uitrusten of ergens voor schuilen. Dit geeft het gevoel van het
schilderij goed weer.
Licht: Door de
bewolking op het schilderij staan de dieren op de voorgrond in het donker, maar
is het landschap op de achtergrond verlicht.
Kleur: De
schilder heeft veel gebruik gemaakt van de kleuren groen, grijs en bruin, om
het schilderij realistisch te laten zijn.
Vorm: De vormen
in het schilderij zijn organisch. Dit maakt het schilderij realistisch.
Compositie: De
compositie in het schilderij is centraal. De aandacht gaat naar de dieren en de
boer.
Textuur: Paulus
Potter heeft veel aandacht gegeven aan de details van de huidtexturen.
De fases van
Parsons.
Fase 1:
Associatieve
Wat is het
onderwerp?
Wat valt het eerste op als je naar het schilderij
kijkt?
Je aandacht gaat gelijk naar de dieren op de voorgrond. Je wilt weten waarom ze daar zo dicht op elkaar staan.
Fase 2:
Mimetische
Wat zijn de
hoofdkenmerken/kleine details?
Wat zie je op de voorgrond?
De dieren die
rondom de boom uitrusten en de man die er bij staat.
Wat zie je op de achtergrond? Wat valt minder op?
Op de
achtergrond zie je dieren in de wei en een vogel in de lucht. Wat nog meer
opvalt is dat het bewolkt is.
Fase 3:
Expressieve
Inleving thema?
Wat is de invloed van het kleurengebruik op het
schilderij?
De kleuren
maken het schilderij realistisch. Daarnaast creƫren de lichte en donkere
blauwtinten het weer.
Fase 4: Formele
Stijl en
context?
Wat is het belangrijkste beeldaspect?
Ruimte, want doordat de schilder gebruik heeft gemaakt van overlapping, ontstaat er een groepsgevoel. Als je het schilderij bekijkt, valt het meteen op dat de dieren zo dicht bij elkaar zitten.
Titel/maker/datum
Fountain with
Elephant and Obelisk, Gianlorenzo Bernini(ontwerper) & Ercole Ferrata
(beeldhouwer), 1667-1669
Wat zie je en
wat zijn de aandachtspunten?
Een olifant met
een versierd zadel en een obelisk op zijn rug. Er ligt een kleed op zijn rug.
De olifant staat op een voetstuk. De olifant kijk opzij en raakt met zijn slurf
het zadel. Een aandachtspunt is de obelisk die op de rug van de olifant. Het
lijkt een kleine olifant met een grote zware pilaar. Ook het zadel en kleed
zijn erg groot in verhouding met de olifant. Daarnaast is de slurf naar
verhouding erg lang. Bernini had zelf nog nooit een olifant gezien en moest
zijn kennis dan ook baseren op afbeeldingen.
Betekenis van
het beeld.
Op het beeld is
de tekst ‘Het vereist een krachtige geest om de last der wijsheid te dragen’
aangebracht. Het beeld symboliseert deze tekst. De olifant draag een grote,
zware obelisk. Deze obelisk symboliseert de last der wijsheid. Omdat de olifant
een sterk dier is, kun je dit in verband brengen met de krachtige geest waardoor
hij de obelisk op zijn rug kan dragen.
Hoe is het
gemaakt
Het beeld is
gemaakt van Rode Graniet. De obelisk werd in 1665 door Dominicaanse monniken
ontdekt in de kloostertuin naast de Santa Maria Sopra Minerva.
Tijdskenmerken
(stijl)
De tijdskenmerken
van de klassieke kunst zijn symbolisch, figuratief en verhalend. Dit beeld pas
in deze tijd, omdat het een symbolische betekenis heeft. Het beeld symboliseert
de tekst die erop staat. Het beeld is figuratief. Het is duidelijk dat hiermee
een olifant bedoeld wordt. Het verhalende aspect komt niet duidelijk naar
voren.
Mening
De olifant is
leuk en klein. Het is mooi gedetailleerd door de kleine pracht en praal
details. Originele manier om de gevonden obelisk op het plein te plaatsen. De
olifant ziet er tevreden uit.
Beeldaspecten
Sterkste
beeldaspect:
Ruimte, omdat
de ruimte die de obelisk inneemt ten opzichte van de olifant opvallend is. De
ruimte maakt het mogelijk dat de symboliek van het beeldhouwwerk overkomt.
Kleur: het
beeld is een beetje rood/bruin achtig, dit is de kleur van het marmer. Er is
geen extra kleur toegevoegd.
Licht: Het
beeld heeft eigenschaduw en slagschaduw. De eigenschaduw is de schaduw die op
het beeld zelf valt en de slagschaduw is de schaduw van het beeld op de grond
van het plein. De zon zorgt voor het licht, waardoor de schaduw ontstaat. De
kant waarvan het licht komt verschilt per tijdstip van de dag, aangezien de
aarde rond de zon draait.
Vorm: het beeld
is statisch, er zit geen beweging in. Het is driedimensionaal, dus plastiek.
Het beeld bevat zowel geometrische als organische vormen. De geometrische
vormen zie je terug in het voetstuk en de obelisk.
Compositie:
Het is een
centrale compositie. Alles werkt toe naar het midden waar de obelisk uit
voorkomt.
Textuur:
Het kleed wat
over de olifant ligt en waar het zadel op zit heeft een stofuitdrukking. Deze
uitdrukking wordt gecreƫerd door de franjes aan de onderkant van het kleed. De
slurf van de olifant laat de textuur van de huid zien.
De fases van Parsons
Fase 1: Associative
Wat is het
onderwerp?
Welk dier zie
je hier?
Een olifant.
Wat heeft het
dier op zijn rug?
We verwachten
van de kinderen het antwoord pilaar, we leggen vervolgens uit dat dit een
obelisk heet.
Fase 2: Mimetische
Wat zijn de
hoofdkenmerken/kleine details?
Fase 3:
Expressieve
Inleving thema
Krijg je het
gevoel dat de olifant het zwaar heeft met de obelisk op zijn rug?
Ja, want de
obelisk is erg zwaar voor zo’n kleine olifant.
of
Nee, want de
olifant lijkt tevreden.
Fase 4: Formele
Stijl en
context
Wat zou anders
zijn als deze olifant in het nu gemaakt zou zijn in plaats van de klassieke
tijd?
De olifant zou
een ander zadel hebben met minder franjes. De olifant zelf zou strakker
contouren hebben.
| ||||||||